ZNAJDŹ W PROGRAMIE

Koń Turyński | A torinói ló – reż. Béla Tarr, 2010

data: 03/08/2011, godzina: 21:45, miejsce: Duży Namiot, program filmowy: świat pod namiotem, program artystyczny: filmy
program filmowy: plebiscyt publiczności,

HU, DE, FR, CH, USA | 2011 | cz-b | 146 min
reż|dir Béla Tarr pro|pro Gábor Téni sce|sc László Krasznahorkai, Béla Tarr zdj|ph Fred Kelemen muz|mus Mihály Vig mon|ed Ágnes Hranitzky ob|cast János Derzsi, Erika Bók, Mihály Kormos dys|dis Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

Rok 1889. Niemiecki filozof, Friedrich Nietzsche, przebywa w Turynie. Widząc jak woźnica katuje konia obejmuje zwierzę ramionami chcąc go osłonić. Po chwili wybucha płaczem. Jak zgodnie twierdzą biografowie filozofa to właśnie ten moment był początkiem końca Nietzschego, który od tamtej pory nie napisał ani słowa. W ciągu miesiąca od incydentu z koniem, u uczonego stwierdzono chorobę umysłową, z którą borykał się aż do śmierci jedenaście lat później. Wybitny węgierski reżyser Béla Tarr przewrotnie swój ostatni film koncentruje nie na filozofie, ale stara się odpowiedzieć na pytanie: co stało się z koniem? Autorem scenariusza Konia Turyńskiego jest stały współpracownik i przyjaciel Tarra, pisarz  László Krasznahorkai. Ich najbardziej znanym wspólnym filmem jest oparte na powieści Krasznohorkai monumentalne Sátántangó. Oceniany jako najbardziej radykalny z dotychczasowych filmów Tarra Koń Turyński triumfował podczas tegorocznego Berlinare zdobywając nagrodę FIPRESCI oraz Grad Prix Jury.

NAGRODY
2011 MFF w Berlinie – Nagroda Grand Prix Jury  w kategorii Najlepszy film dla Béli Tarra.
2011 MFF w Berlinie – Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) dla Béli Tarra
2011 MFF w Berlinie – nominacja do Złotego Niedźwiedzia dla Béli Tarra

REŻYSER | Béla Tarr (1955)
Węgierski scenarzysta i reżyser, uznawany za jednego z najbardziej awangardowych współczesnych twórców filmowych. W 1981 roku ukończył wydział reżyserii Wyższej Szkoły Filmowej w Budapeszcie. Od 1997 roku jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej. W swoich filmach Tarr porusza zagadnienia metafizyczne, problemy natury ludzkiej, samotności, deformacji psychiki i kalectwa. Stworzył charakterystyczny język filmowy o pół-dokumentalnej narracji i alinearnej formie opowiadania historii poprzez długie, czarno-białe ujęcia. Od 20 lat Béla Tarr związany jest z montażystką Agnes Hranitzky, którą uznaje za współreżysera swoich filmów. Razem z węgierskim pisarzem László Krasznahorkaiem napisał scenariusze do filmów Potępiony, Szatańskie tango oraz Koń Turyński.